lauantai 21. tammikuuta 2017

Tavoitteet Aidan kanssa 2017

Vuoden ensimmäinen kuukausi on jo pitkällä ja vielä on tavoitteet julkaisematta, joten tässä niitä nyt tulee! Harrastusten saralla meillä on tavoitteena paljon, toivottavasti ylletään tavoitteisiin asti. Mutta täytyyhän sitä rohkeasti tavoitellakin, että jotain voi saavuttaa! ;) Aidan kanssa harrastaminen on oikeasti hyvällä mallilla, meidän yhteistyömme toimii ja olemme kehittyneet paljon. Millaisia tavoitteita olen siis asettanut meille tälle vuodelle?

Aida

Tällaisilla ajatuksilla lähdemme vuoteen 2017:

- EO-karsintakilpailuihin osallistuminen sekä Halli SM -kilpailuihin osallistuminen ja onnistuneet kisaradat. Osallistuminen nyt on jo varmaa ellei mitään ihmeellistä satu. Mutta se, että onnistuisimme tekemään radat, joihin olen oikeasti tyytyväinen. Radat, joilla selvästi hallitsen pääni ja voin olla ylpeä suorituksestani, oli ne tulokset sitten mitä vain. Haluan vain onnistua omasta mielestäni, en halua tärkeissä kisoissa tehdä mitään typeriä mokia, mitä tulee tehtyä aivan liian usein normaaleissa kisoissa.

- Agilityn SM-kisoihin osallistuminen niin joukkuekisassa kuin yksilökisassakin. Yksilökisoissa finaaliradalle pääseminen. Olemme jälleen tuplanollaa vaille SM-kisoja ajatellen. Hitto, että se on pinttyneenä mun päässäni ja aiheuttaa pään leviämisen kisoissa! Joukkuepaikka varmistuu sitten keväällä jossain kohdassa. Jos me saamme nollat kasaan, niin kyllä me sitten myös tehdään siellä niin hyvin, että pääsemme osallistumaan finaaliradalle. 

- Kontaktiesteet kuntoon. Vaikka ei kontaktivirheitä olla vielä meidän kisaurallamme otettu kertaakaan, niin ei ne meidän kontaktit kyllä hyvät ole. Aivan äärettömän hitaat, meidän etenemät olisi ihan huimia, jos saataisiin kontakteille sama nopeus, kuin muuten radalla. Niitä treenataankin nyt ahkerasti, ehkä ne tästä siis.

- Itselle lisää vauhtia ja liikkuvuutta, jotta pysyisin entistä paremmin koiran matkassa agilityradoilla. Jep, minä oon se hidastava tekijä. Haluaisin siis kohottaa omaa kuntoani ja lisäksi oppia hyödyntämään kehoni voimaa ja liikkuvuutta, jotta agilityssä pääsisin juoksemaan lujaa sekä pystyisin hallitsemaan kehoni nopeissakin suunnanmuutoksissa.

- Parempi nolla-prosentti agilitykisaradoille. En ole vielä tyytyväinen siihen nolla-prosenttiin, mikä meillä tällä hetkellä on agilitykisoissa. Teemme sellaisia ratoja, että niissä on suurimmassa osassa vain jokin yksi ja ainut olematon asia, joka olisi huolellisuudella korjattavissa. Eli lisää huolellisuutta, niin alkaa nolliakin tulemaan runsaammin. 

- Rallytokossa alo-luokasta nouseminen avoon. Yhtä tulosta vailla enää! Eli eiköhän me tähän yletytä. ;)

- Rallytokon avo-luokan liikkeet haltuun ja avossa kisaaminen. Tässä meillä onkin hommaa! Nyt vasta kisaamisen aloitettuamme minulle on tullut kova treeni-into tätäkin lajia kohtaan. Niimpä haluan saada liikkeet kuntoon ja startata tänä vuonna avossa. Luultavasti starttaamme avossa sitten syksyllä, sillä kevät ja kesä menee aikalailla agilityn parissa. Mutta treenaamaan ehdimme tätäkin!


- Näyttelyistä vähintään H tulokseksi. Tää olisi jollain ihmeelle nyt kyllä saavutettava pystyistä korvista huolimatta. Tiedän kuitenkin shelttejä, jotka ovat pystyilläkin korvilla H:n saaneet eli eiköhän me tänä vuonna tässä onnistuta. 


- Agilityvalion ja hyppyvalion arvon saavuttaminen. Agilityvalion arvo on kiinni viimeisestä sertistä ja näyttelytuloksesta, viimeisen sertin saamme jo vastaanottaa. Hyppyvaliota varten saamme vastaanottaa viimeisen sertin muistaakseni heinäkuussa. 


- Mahdollisen pennutusajatuksen varmistuminen; tehdäänkö vaiko ei, mahdollinen urosvalinta. Nämä asiat riippuvat vielä monesta asiasta, mutta katsotaan. Haaveissa olisi pikku-Aida! ♥ Onhan se ihan loistava luonteeltaan etenkin harrastuksia ajatellen ja hyvän mallinen, tervekin ollut tähän asti. Katsotaan, katsotaan, tänä vuonna nämä asiat kuitenkin ratkeavat ja ehkä ensi keväänä meillä on vauvauutisia! 

Pitkälti tavoitteemme liittyvät kisamaailmaan, mutta niiden saavuttamiseksi tietenkin tulee myös paljon treenata. Minun on kuitenkin jotenkin helpompi asettaa tavoitteet kisoihin, niin sitten osaan myös ajatella mitä meidän tarvitsee treenata. Eiköhän näissä ole saavutettavaa tälle vuodelle! 

nimijuttu

keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Viime vuoden tavoitteet

Viime vuodelle asetin muutamat eri tavoitteet koiraharrastuksen parissa. Tekstin, jossa tavoitteet lukevat ja jossa on hieman pientä pohdintaakin niistä, pääset lukemaan tästä. Miltä viime vuoden tavoitteet näyttävät nyt, kun vuosi on päässyt vaihtumaan?

IMG_7077m

Tällaiset tavoitteet asetin:

Agilityn SM-kisoissa oman seuran joukkueeseen pääseminen. Jep, tämä toteutui! Oltiin joukkueessa mukana ja meidän joukkue oli mineissä sijalla SM 6.!! Niin upeaa, fiilis siellä oli kyllä niin huippu. 

Agilityn SM-kisoissa yksilökisoissa starttaaminen eli SM-nollien metsästäminen ennen kesäkuuta (3 on tämän hetkinen tilanne!). Valitettavasti nämä karkelot jäivät meidän osaltamme. Saimme kyllä sen seitsemän nolla-tulosta kerättyä, mutta tuplanolla jäi uupumaan. Hitto vie, että oli pienestä kiinni! Eipä me siihen mennessä oltukaan kuin alle puoli vuotta kisattu kolmosluokassa eli sinänsä hyvin. Mutta kyllä harmitti ja harmittaa vieläkin.

Kisakokemuksen kerääminen. Jep, sitä ollaan kerätty melkoisen hyvin! Ollaan tietenkin edelleen nuori koirakko, mutta kyllä se tästä! Kisasimme melko ahkerasti, noin 1-3 kisaa kuuta kohden. 

Ahkera valmentautuminen ja kehittyminen agilityn parissa, yhteistyön paraneminen. Jep, sitäkin on tullut tehtyä! Olimme syksyn mukana Agilityliiton TopTeamissa ja vielä kevät on sitä jäljellä. Lisäksi koko viime vuoden valmentauduimme viikottain valmentajallamme, jonka valmennuksissa edelleen käydään viikottain. Näiden lisäksi on ollut myös joitain yksittäisiä valmennuksia. Meidän yhteistyö on kehittynyt huimasti, mä olen oppinut etenemään ja ohjaamaan jo paljon paremmin kuin vielä viime vuoden alussa! Niin huippua.

Rallytoko kisoihin osallistuminen syksymmällä. Kyllähän tämäkin sitten toteutui, kun 18.12. starttasimme Tampereella meidän molempien ensimmäisissä rallytokokisoissa pistein 96/100! Nyt vaan lisää näitäkin! 


Siinä meidän tavoitteet kaikessa yksinkertaisuudessaan. Hyvin ovat täyttyneet suurin osa ja nyt onkin aika taas pohtia, mitä me tänä vuonna tavoitellaan. Palataan niihin sitten ihan omassa postauksessaan! :) Paljon tehtiin viime vuonna ja toivottavasti paljon saadaan tehdä myös tänä vuonna. Aida on kyllä ihan huippu harrastuskaveri, sen kanssa kaikki on vaan niin ihanaa! Tänä vuonna täytyy asettaa tavoitteita myös Jannin kohdalle. Ne tavoitteet onkin jotenkin vaikeampi asettaa, mutta eiköhän niihinkin joku selkeys löydy. 

Täyttyikö teidän tavoitteenne viime vuonna? :) Linkkaa vaikka teksti blogiisi, niin käyn lukaisemassa tai kirjoita kommenttiin! 

nimijuttu

maanantai 16. tammikuuta 2017

Rallytokokisat x 2

Heipähei ja ihanaa alkanutta vuotta 2017! Koneen aukaisu on tässä jonkin aikaa tuntunut olevan kovin työlästä, joten näin myös blogin päivitys on jäänyt. Kaikkea on taas touhuiltu koirien kanssa ja yhtenä juttuna: olemme aloittaneet Aidan kanssa kisauramme rallytokon parissa. 

Kahdet rallytokokisat olemme nyt käyneet. Ensimmäiset olivat Tampereella 18.2.16, jolloin osallistuimme meidän molempien ensimmäisiin rallytokokisoihin. Sieltä saimme alo-luokasta 96/100 pistettä, eli melkoisen hyvin näin ensikertalaisiksi! Toiset kisat olivat 8.1.17 Isojoella, josta nappasimme 92/100 pistettä. Nyt enää olisikin jossain käytävä yhdet kisat ja tehtävä tulos, jotta pääsemme avoimeen luokkaan kisaamaan. Meidän täytyisi kyllä nyt alkaa kunnolla treenaamaan, sillä avoimessa on paljon asioita, joissa emme ole vielä kisavalmiita. Nyt kuitenkin videoiden pariin. 


Tältä radalta siis pisteitä 96/100. Pistevähennykset tulivat neljänneltä kyltiltä, jossa siis koiran piti tulla eteeni istumaan, sitten askellukset taakse ja koira takaisin sivulle. Kyltti on meille vaikea ja sitä olemmekin yrittäneet nyt treenailla. Kolme pistettä väheni siitä, kun uusimme kyltin Aidan tullessa sivulle istumaan liian aikaisin. Lisäksi samalta kyltiltä tuli -1 p vinoudesta (uusiessa koira tuli eteen vinoon). Muuten rata sujui hyvin ja olen jotenkin todella tyytyväinen etenkin tuohon hitaasti-kyltin suoritukseen. Siinä on aivan selkeät tempon muutokset! Turhaan jännitin miten Aida toimii rallyssa Tampereen hallissa, sillä olemme siellä tehneet pelkästään agilityä aiemmin!


Isojoen kisoista pisteitä tuli siis 92/100. Radalla Aida haahuili hieman tavallista enemmän enkä oikein meinannut saada siihen sellaista kontaktia kuin yleensä. Näimpä uusimme kaksi eri kylttiä, kun koira ei tehnytkään ihan niin kuin halusin ja olisi kuulunut tehdä. Toinen uusiminen oli turha, tuomari sanoi, ettei olisi ensimmäisestä suorituksesta sillä kyltillä antanut virhepisteitä ollenkaan. Minusta kuitenkin näytti siellä radalla ollessa, että koira jäi aivan liian kauas ja vinoonkin vielä, joten uusimme. Ei se sitten videolta enää niin pahalta näytäkään, mutta tehty mikä tehty. Tulos kuitenkin ja hyväkin vielä. Uusimisten lisäksi parissa kohtaa talutin pääsi hieman kiristymään, joten niistä -2 p.

Näiden ratojen jälkeen on hyvä jatkaa kohti seuraavia kisoja! Täytyy olla kyllä ylpeä meidän suorituksista, niin hyvin ne ovat menneet näin aloittelijoille. Katsotaan miten meidän sitten käy, kun avoimeen päästään siirtymään! :D

nimijuttu